Działalność w sieci to kierunek wybierany przez wiele przedsiębiorstw, szczególnie sklepów. Wynika to przede wszystkim z rosnącej popularności zakupów w sieci. E-commerce otwiera nowe możliwości rozwoju w zakresie prowadzenia firmy, realizowanych strategii sprzedażowych oraz nawiązywaniu kontaktu z klientem i pozyskiwaniu nowych odbiorców.
Relacje pomiędzy sprzedawcą a nabywcą
B2B to model współpracy dedykowany dla firm sprzedających produkty i świadczących usługi względem innych przedsiębiorców. Może być to relacja łącząca dostawców detalicznych z hurtowymi, a także różne podmioty handlujące z sobą lub uzupełniające swoją działalność. Model B2B szeroko omówiono tutaj: https://satisfly.co/pl/rozwiazania/ecommerce-b2b/.
B2C to jedno z najpopularniejszych rozwiązań, stosowane przez większość sklepów internetowych. Jest to model współpracy pomiędzy firmą a prywatnym nabywcą jej produktów. Może obsługiwać niemal wszystkie formy sklepów i branże.
C2C to forma handlu pomiędzy dwoma osobami prywatnymi nie posiadającymi statusu przedsiębiorcy. W tej relacji jedna osoba odkupuje produkt od drugiej – na przykład korzystając z portali ogłoszeniowych lub aukcji.
C2B to model dedykowany dla konsumentów sprzedających swoje produkty podmiotom biznesowym. Jest on stosunkowo rzadko stosowany, jednak niekiedy taki typ transakcji ma miejsce.
Dwa typy e-biznesu
Oprócz powyższego rozróżnienia e-biznes dzieli się także na dwa modele: brick-and-click oraz pure-play. W pierwszym modelu firma posiada swoje filie stacjonarne, a działalność w sieci jest dodatkową platformą sprzedaży, uzupełniającą ich przychód.
W modelu pure play przedsiębiorstwo zajmuje się sprzedażą wyłącznie w internecie, a jego asortyment jest stosunkowo ograniczony. Dotyczy to między innymi firm wytwórczych, fabryk, różnych gałęzi przemysłu.